Hem | Om mig | Bilder | En svensk klassiker | Sport o Idrott | Länkar | Min blogg

Vätternrundan - 30 mils cykling






Vätternrundan är runt vättern och loppet är på 30 mil. Sträckan skall avklaras på cykel. Vätternrundan utförs alltid fredag samt lördag helgen före midsommar.
Detta cykel lopp är ett lopp runt vättern. Dom största stoppen är Gränna, Linköping, Hjo samt Motala. Motala är både starten samt målet för Vättern rundan.

Måste tyvärr säga att detta var det tråkigaste och minst spännande lopp under hela En Svensk Klassiker.
30 mil på en cykelsadel är aldrig kul. Tyvärr så pallade inte mina knä med så det gick väldigt långsamt i uppförsbackarna, då jag var tvungen att le cykeln.

Men det är åtminstone avklarat, cyklade 30 mil på 20 timmar. Inte någon tid att vara stolt över, men jag kom åtminstone runt.

Som ni nog förstår så var träningen inför Vätternrundan inte särskilt hård.

Cyklade ett antal gånger 2 mil turer, samt 1 gång då jag drog upp och cyklade 6 mil.

Inför Vättern rundan

Dom få tips och rekommendationer jag har är att innan loppet se till att skaffa en ordentlig cykel.
Cykeln är nästan A och O i detta lopp.
En så lätt cykel med så smala hjul som möjligt samt många växlar..
Terrängen runt Vättern är väldigt kuperad.

Under natten kan det bli kallt så det kan hjälpa att ha något vindställ som hjälper mot blåsten samt hjälper dig även att hålla värmen.

Cykelhandskar med vadderade handlovs skydd, detta för att sitta på en cykel och luta sig framåt kan göra ont efter ett antal timmar.

Cykelbyxor med inbyggd vaddering är nästan ett måste.
På cykeln bör det finnas möjlighet att ha en vattenflaska samt även en cykelväska, cykelväskan bör fyllas med en burk "anti-flat" tires.

Cykeldator kan vara bra att ha, så vet man exakt hur långt man har cyklat samt hur lång tid det har tagit.
Det finns ett antal pulsmätare eller pulsklockor ute på marknaden som även kan kopplas till cykeln för att kunna hjälpa er att mäta sträckan som är körd samt hur lång tid detta har tagit.
Pulsklocka för din cykel

När cykeln är köpt och träningen är avklarad så är det dags att bege sig mot Motala för Vätternrundan.

Försök sova ut på fredagen, det kan bli en lång natt och det är alltid bra att vara utvilad innan starten på detta cykel lopp.


Bild på 3 av oss, Jag till vänster, Mange i mitten och sist men inte minst Martin till höger.

Några minuter innan starten på Vätternrundan


Efter Vättern rundan

Efter att vätternrundan är avklarad så måste man vila i 6 timmar innan man får köra bil. Om man inte har någon förare som kan köra en samt om man inte bor i närheten så är det ett antal möjligheter för att få vila ut dessa 6 timmar.

Ett exempel är att sova i tält. Detta är gratis men då måste man ha ett tält.
Ett annat billigt sätt är att bo i sporthallen. Sporthallen har duschar, kafeteria samt här kan även köpas frukost för söndags morgon.

Under vätternrundan

Det finns flertal depåer under vätternrundan då det är möjligt att få vätska samt även mat.

Mat serveras i Linköping samt Hjo.



Andra delmoment utav en svensk klassiker.

Nu när Vasaloppet samt Vätternrundan är avklarad år 2006 så återstår det bara vansbrosimningen samt Lidingöloppet.
Dessa två lopp utfördes förra året, men då skadade jag tyvärr knäet och därav fick jag avbryta Lidingöloppet.

En svensk klassiker
Vansbro simningen - Simma 3 km.
Vättern rundan - Cykling i 30 mil
Vasaloppet och skidåkning i 90 km
Lidingöloppet. Joggning i 30 m il

En Svensk Klassiker - Vätternrundan

Har ni haft någon nytta utav denna sida ang en svensk klassiker samt Vätternrundan, så skulle jag vara mer en tacksam om ni kunde länka till själva sidan.

Så har ni någon hemsida så får ni gärna lägga in en länk till min sida.
Html-kod.
<a href="http://www.lopt.pp.se/">Träning och tips inför En Svensk Klassiker</a>

Har ni några frågor eller klagomål så får ni gärna maila på lopt@lopt.pp.se
Vätternrundan