Hem | Om mig | Bilder | En svensk klassiker | Sport o Idrott | Länkar | Min blogg

Vansbrosimningen






Vansbrosimningen utförs i Vansbro runt den 10 Juli varje år.
Målet är att klara simma 3000 meter, 2000 av dessa metrarna simmas i Vanån (Medströms) de sista 1000 metrarna simmas i Västerdalälven (Motströms).
Mitt mål med Vansbrosimningen var att klara loppet på 1 timme. För att nå målet så tränade jag simning 2 gånger i veckan sen i april. Under denna tiden så lärde jag mig att crawla, detta var något jag inte kunde innan.
De flesta saker runtomkring vansbrosimningen kan läsas på Vansbrosimningens hemsida.
så jag kommer bara att ta upp sådana saker som jag märkte jag inte riktigt kunde få information om eller saker som jag inte kunde få ut av någonannan.

Inför vansbrosimningen.


Vi bestämde oss att vi skulle komma upp på lördagen, detta så att vi kunde sova ut på söndagen samt att ha en chans att se var alla sakerna fanns i vansbro.
Transport stod vi själva för, men för de som är ensamma så kan man alltid testa att få åka med någonannan. Kolla på vansbrossimningens hemsida under gästbok. Alla hotell i Vansbro var fullagda så vi valde att bo folkets hus. Kostnad 250 kr / natt men då ingår frukost. Helt klart att rekommendera om man kan bo ihop med andra personer.
(Kontakta turistbyrån 0281- 75260).
Våtdräkt eller icke våtdräkt ?
Eftersom jag är rätt så frusen av mig så valde jag att köpa en våtdräkt. Eftersom jag troligtvis inte kommer att använda den särskilt många gånger så valde jag det billigaste jag kunde hitta.
395 kr på Claes Ohlson. (Finns en bild under Bilder).
Även om det var 20 grader i vattnet så började jag känna av kylan i händerna samt fötterna. Tror att värmen hade snabbt gått ur kroppen om man inte hade haft våtdräkt.


Vansbrosimningen


När man pratade med människor som simmat loppet innan så gav alla en rådet att håll till höger (längst kanten) så tar inte strömmen så hårt.
Samt att man skulle inte ta i alldeles för hårt i början, utan gå ut försiktigt och ta det lugnt.
Mina konklusioner var att hålla till höger längst kanten inte är något vidare om man vill komma in på en relativt hyfsad tid.
Här ligger nämligen alla andra och kämpar om plats. Så mitt råd är håll ut till vänster där du kan simma utan stopp, utan att få någon som sparkar dig i huvudet, händerna mm.
Samt att ta det försiktigt i början är inte heller någon bra ide. Då kommer man in i klungan och det kan man förlora många minuter på att ta sig ur den långsammare klungan.
Själv så tog jag i för kung och fosterland de första 400 metrarna bara för att inte komma in i klungan.
Men problemet kvarstod eftersom jag låg till höger, där finns alldeles för mycket folk som försinkar dig och gör det svårare att få en bra tid.


Så här ser starten ut till Vansbrosimningen.
Vansbrosimningen starten dagen innan själva simningen


Är nere och känner lite på vattnet samt pratar med någon som simmat vansbrosimningen ett antal gånger innan.
Vansbrosimningen och en gammal veteran inom simning


Mig själv i vit simmössa, detta är 100 meter innan målet. Se sådan bröstsim teknik jag har ;)
Vansbrosimningen upploppet, bara 100 meter kvar


Träning inför vansbrosimningen


Själv så började jag simma i April, lite halvengagerat. Målet var i April att provat på att simmat, typ ta några armtag samt lära sig Crawla.
Simmade då 2 gånger i veckan.
I Maj så fortsatte jag simma, men det blev bara 1.5 gånger i veckan. Och den halva gången var för att kroppen var alldeles för trött för träningen.
Jag gjorde det stora misstaget att inte tagga ner på styrketräningen och taekwon don. Vilket gjorde att kroppen var helt slutkörd (Inte att rekommendera).
I Juni förstod jag att jag fick sluta med de andra sakerna medans jag simmade. Så jag skar ner på taekwondon till en gång i veckan och slutade styrketräna.
Satte även igång med strukturerad träning.
En träning kunde se ut på följande sätt.
Uppvärmning: 300 meter frisim (Crawl).
Teknik: 300 meter (typ mest benspark och andas var tredje gång man snurrat i vattnet).
Crawl: 300 meter
Benspark: 200 - 300 meter.
Intervall: 600 meter ( 50 meter fullt ös, 50 meter slösimning).
Distans: 20-25 minuter.
Avsim: 200 meter.

Detta räckte inte riktigt till. Så nästa år skall jag simma engagerat i början av maj.

Övrigt ang vansbrosimningen.


Veckan innan simningen så kan det vara svårt att sluta träna, men för ditt eget bästa så skär ner på all träning. Du kan fortfarande röra dig men inte i samma tempo som innan.
Se till att tränat i öppet vatten. En av anledningarna till att jag bara fick 59,52 minuter var att jag inte kunde crawla efter de första 400 metrarna.
Anledningen till detta var att det helt enkelt inte gick att crawla, jag var van att följa "botten" på poolen. Och har man inte tränat på att simma rakt i öppet vatten så förlorar man väldigt mycket tid på att hela tiden rätta upp simningen. (Det blir värre om man inte simmar med glasögon och inte kan se alla detaljer runtomkring som du kan utnyttja för att simma rakt).
En annan sak är att inte följa strömmen och ligga till höger utan ligg nästan mitt i ån/älven, där får du nämligen inga sparka i huvudet.
Det var även en sak som var väldigt jobbig för mig, det var att hela tiden simma in i personer framför dig. Detta gjorde att jag stannade upp vilket gjorde att man förlorade mycket kraft.
Så mitt vansbrolopp blev ungefär 600 meter crawl och resten bröstsim.
Inte för att det är några problem att crawla 3000 meter utan mest för alla "hinder" i form av människor, inte har något märke att följa mm.

Slutkläm


Var det värt allt jobb och alla pengar (500 kr (Avgift), 1700 (Aqvakul kort), 400 (Våtdräkt), 900 (bilturen), 250 (Folketshus)).
Definitivt var det värt allt jobb och vad det än kostade. Om det ordnar sig med skjuts till 2006 så gör jag om det då.
Så tills dess, simma lugnt.

Vansbrosimningen 2006

Så ja nu var vansbrosimningen avklarad även 2006. I år var det inte så fint väder, utan det var molnigt och nästan lite regn i luften. Hur som helst så fick jag starta 13:15 med startnummer 3233.
I år kom jag inte lika bra iväg i början som jag gjorde förra året, utan kom med i klungan. Inte för att ville detta, men kom ner i vattnet lite för sent för att få en bra position.
Och när jag väl stod i vattnet och loppet började så ville jag inte sparka en massa personer bara för att komma iväg.
Så tog det lugnt och försiktigt i början utav loppet och följde med strömmen.
Efter ca 300 meter blev det inte så många personer utan då kunde man komma fram.
Även detta året blev det mest bröstsim, simmade kanske 100 meter crawl.
Tiden detta året blev 1.00.45 h. Så nästan 1 minut långsammare än förra året.
Skillnaden mellan vansbrosimningen 2006 och 2005 var att 2005 hade jag tränat och simmat åtminstone en 40-60 km samt att jag fick en bättre start förra året.
Så vad har man klurat ut av detta då ?
Jo, det lönar sig inte att träna ;)

Fast jag skulle nog ändå rekommendera att träna, man kan inte leva på grundkonditionen hela sitt liv.

Förutom själva loppet så var det inte större upptäckter som gjordes detta år.
Och skall jag vara helt ärlig så känns det som att 2006 blir det sista året för vansbrosimningen.
Anledningen är att det är helt enkelt för dyrt och tar onödigt mycket tid.
Tar en helg plus runt 1500 kr att utföra någonting som bara tar 1 timme att göra.
Fast man kanske blir sugen nästa år igen.

Nu börjar träningen inför Lidingöloppet.

En Svensk Klassiker - Vansbrosimningen

Har ni haft någon nytta utav denna sida ang en svensk klassiker samt Vansbrosimningen, så skulle jag vara mer en tacksam om ni kunde länka till själva sidan.

Så har ni någon hemsida så får ni gärna lägga in en länk till min sida.
Html-kod.
<a href="http://www.lopt.pp.se/">Träning och tips inför En Svensk Klassiker</a>

Har ni några frågor eller klagomål så får ni gärna maila på lopt@lopt.pp.se

Andra delmoment utav en svensk klassiker.

En svensk klassiker
Vansbro simningen - Simma 3 km.
Vättern rundan - Cykling i 30 mil
Vasaloppet och skidåkning i 90 km
Lidingöloppet. Joggning i 30 mil

Vansbrosimnings länkar

Kost och Hälsa

Öka din fettförbränning med träning

http://www.vatdrakter.com - Våtdräkter till Vansbrosimningen samt andra vattensporter

vansbrosimningen.